Czy właściciele aptek powinni dofinansowywać fartuchy medyczne dla swoich pracowników?

Odzież medyczna jest podobnie, jak inne typy odzieży, które zakładamy obowiązkowo do pracy, odzieżą wymaganą na danym stanowisku. Trudno wyobrazić sobie bowiem farmaceutę, czy lekarza, który przywitałby nas w trampkach, modnych dżinsach i kultowej bluzie. Taki strój z pewnością nie wzbudziłby zaufania żadnego pacjenta, a w końcu zawód lekarza, czy farmaceuty, należy do zawodu zaufania publicznego. Jednak mimo tego, że fartuchy medyczne są obowiązkowym strojem każdego farmaceuty i lekarza, to kwestia ich dofinansowania pozostaje nierozstrzygnięta.

Inaczej w aptekach indywidualnych

Kwestia odzieży medycznej inaczej wygląda w aptekach indywidualnych, a inaczej przedstawia się w sieciówkach. W tych pierwszych – pomimo, że pracodawca ma obowiązek dostarczyć swoim pracownikom strój niezbędny do wykonywania pracy na danym stanowisku – o zapewnienie nowego fartucha dla farmaceuty jest ciężko. Właściciele aptek wychodzą bowiem z założenia, że farmaceuta z kilkuletnim stażem pracy (ale nie tylko taki) posiada już swój własny fartuch i oczywiście buty. Niekiedy zdarzają się tacy, którzy proponują nowy fartuch, lecz niestety należą oni do rzadkości. Fartuchy medyczne – zgodnie z Kodeksem Pracy – są jednak obowiązkowym elementem stroju pracownika apteki, powinny być zatem udostępniane pracownikowi przez pracodawcę, a jeśli nie ma on takiej możliwości, to według prawa powinien on przeznaczyć na ich zakup odpowiedni ekwiwalent pieniężny dla konkretnego pracownika.

fartuchy medyczne

Fartuchy medyczne z dofinansowaniem, czy bez? Prawo a rzeczywistość

W aptekach indywidualnych znacznie ciężej jest otrzymać fartuch medyczny. O butach nie wspominając. Kończy się zazwyczaj na tym, że pracownik sam kupuje potrzebną mu do pracy odzież. Co jakiś czas szansa wymiany fartucha na nowy pojawia się jednak, gdy apteka otrzymuje paczki PR-owe od znanych firm produkujących leki. W takich to paczkach bardzo często znajdują się również fartuchy. Na czym jednak polega kruczek? Posiadają one na piersiach lub w innym miejscu logo znanej marki. Farmaceuta staje się zatem banerem reklamowym dla marki w zamian za możliwość noszenia za darmo nowego fartucha.

Sprawa firmowych fartuchów wygląda bardzo podobnie w aptekach sieciowych. Tutaj do dyspozycji farmaceutów są oddane już z definicji fartuchy z nadrukami firm do wyboru i koloru. Chociaż zdarzają się i takie sieciowe apteki, które posiadają swoje własne firmowe fartuchy, które udostępniają swoim pracownikom.

Bez wątpienia posiadanie fartucha „no name” lub takiego, który wskazuje na przynależność do danej apteki jest jak najbardziej pożądane i budzące zaufanie u pacjenta. Co za tym idzie finansowanie niezbędnej do pracy odzieży leży w interesie właścicieli aptek. I nie tylko ze względu prawnego.

Dodaj komentarz