lalki Barbie

Krótka historia lalki Barbie

Lalka Barbie to od kilkudziesięciu lat marzenie każdej dziewczynki — lalka, która do dziś jest swego rodzaju ikoną, z roku na rok wciąż się zmienia i zaskakuje. Czy wiesz jak, zaczęła się kariera lalki, która cieszy się zainteresowaniem nawet wśród światowej klasy kolekcjonerów?

Lalki Barbie — jak to się zaczęło?

Twórcami lalki Barbie są Ruth Handler, która co ciekawe była córką polskich emigrantów oraz jej mąż Elliot, którzy pierwszą lalkę Barbie przedstawili światu 9 marca 1959 podczas trwającego wówczas Targu Zabawek w Nowym Jorku. Inspiracją do stworzenia zabawki miały być zabawy ich córki, podczas których Ruth zauważyła, że małe dziewczynki bardzo chętnie naśladują dorosłych. Na rynku nie było jednak wówczas lalek-kobiet, w związku z czym dziewczynki w rolach dorosłych obsadzały lalki-niemowlęta, Ruth postanowiła to jednak zmienić.

lalki Barbie

Premiera lalki, mimo zakrojonych na wielką skalę przygotowań, nie spotkała się jednak z miłym przyjęciem — kosztująca wówczas 3 dolary Barbie w stroju kąpielowym w czarno-białe paski wywoła wręcz oburzenie, a jej producentów krytykowano za propagowanie seksizmu. Handlerowie nie postanowili się jednak poddawać i jeszcze w tym samym roku zdecydowali się na reklamę telewizyjną, która okazała się strzałem w dziesiątkę. Reklama odniosła oczekiwany skutek — każda dziewczynka pragnęła mieć własną lalkę Barbie, sprzedaż ruszyła więc pełną parą. Prawdziwy bum zamówieniowy wybuchł przed Bożym Narodzeniem w roku 1959, kiedy to lalka Barbie stała się obowiązkowym prezentem gwiazdkowym.

Lalka Barbie w Polsce

W Polsce lalka Barbie zadebiutowała w 1997 roku, jednak jej masowa sprzedaż ruszyła dopiero w 2001 roku, kiedy to lalka stała się bardziej dostępna. Świadomość marki wśród polskich dziewczynek osiągnęła najwyższą wartość w 2003 roku, wówczas aż 95% dziewczynek w wieku od 4 do 12 lat wiedziało co to lalka Barbie i chciało ją mieć.

Lalka Barbie na przestrzeni lat

Lalki Barbie zawsze podążały z duchem czasów, wzorując się na najpiękniejszych i najbardziej wpływowych kobietach świata. Znana na całym świecie lalka wcielała się m.in. w postać stewardessy, chirurga czy nawet wolontariuszki UNICEF. Urokowi lalki nie oparli się nawet najwięksi projektanci mody, tacy jak Dolce & Gabbana, Calvin Klein czy Gucci, tworząc projekty sukienek, w których prezentowała się lalka.

W tym roku obchodzimy 59 urodziny lalki Barbie, dla której czas jakby się zatrzymał. Barbie stała się jednym z produktów masowej popkultury, której popularność porównać można do Mc Donald’s czy Coca-Coli. Co ważne, upływ czasu nie wpływa negatywnie na jej status, ponieważ wciąż dla zdecydowanej większości dziewczynek jest ona prawdziwym marzeniem — czy to się kiedyś zmieni? Czas pokaże…

Dodaj komentarz