Naprawa awarii ogrzewania

Ogrzewanie samochodowe nie jest układem skomplikowanym, ale jego naprawy bywają czasochłonne. O system warto zadbać, bo w zimie bez sprawnego nawiewu czy ogrzewania szyb jazda nie jest ani przyjemna, ani bezpieczna. Za ogrzanie wnętrza samochodu odpowiada układ chłodzenia. Ten, w zależności od modelu auta może pracować wykorzystując powietrze albo ciecz. Układ chłodzenia powietrzem to rozwiązanie stosowane obecnie znacznie rzadziej niż kiedyś.

Obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem są układy napełniane cieczą, krążącą w dwóch zamkniętych obiegach. W pierwszej fazie płyn chłodzący przepływa tylko przez specjalne kanały w bloku i głowicy, dokąd doprowadzają go przewody. Kiedy silnik osiągnie wyższa temperaturę, termostat otwiera drogę do dużego obiegu. Wówczas płyn podróżuje jeszcze przez chłodnicę. Taki, dodatkowy sposób obniżenia jego temperatury zapobiega przegrzaniu silnika. Bardzo często chłodzenie jest wspomagane jeszcze dodatkowym wentylatorem.

Problemy z nagrzewnicą i jej przewodami

Wbrew nazwie układ chłodzenia ma wiele wspólnego z ogrzewaniem wnętrza samochodu. Za odpowiednią temperaturę odpowiada nagrzewnica, która jest zbudowana z wielu rurek, czyli przewodów- rozgrzana ciecz przepływa przez jej kanaliki, nagrzewając powietrze, które następnie trafia do kabiny przez nawiewy. W starszych autach kłopoty z ogrzewaniem zaczynają się właśnie od awarii tego urządzenia. Bardzo często nagrzewnica przecieka. Zdarzają się także kłopoty z drożnością przewodów, które prowadzą do niej ciecz. Diagnoza jest czasami trudna, bo w wielu modelach nagrzewnica jest ukryta bardzo głęboko. Co powinniśmy wtedy zrobić? Najpierw sprawdzić temperaturę rurek doprowadzających i odprowadzających płyn z nagrzewnicy. Jeśli ta pierwsza jest ciepła, a druga znacznie chłodniejsza, zazwyczaj oznacza to właśnie uszkodzoną nagrzewnicę. Jeśli zimne są obie, przyczyną kłopotu mogą być niedrożne przewody. Ich wymiana jest niestety dość skomplikowana. Dobra wiadomość jest taka, że nowe przewody nie są zazwyczaj drogie – do większości popularnych modeli to wydatek 100-150 złotych. Więcej zapłacimy za samą nagrzewnicę.

Cennik

Przykładowy cennik nagrzewnic:

  • Dla Skody Octavii za oryginalną nagrzewnicę zapłacimy 550 zł. Zamiennik będzie kosztował ok. 100-150 zł
  • Dla Volkswagena Golfa za oryginalną nagrzewnicę zapłacimy 450 zł. Zamiennik to koszt ok. 120 zł.

Ceny przewodów zaczynają się od ok. 80-100 zł. Nowe przewody nie powinny kosztować więcej niż 150 zł.

Wiele ciekawych informacji na temat układu chłodzenia i spraw z nim związanych znajdziemy odwiedzając blog internetowy www.nowechlodnice.pl

Dodaj komentarz