Paski klinowe to paski napędowe, które znajdują bardzo szerokie zastosowanie. Można je znaleźć m.in. w pojazdach mechanicznych różnego rodzaju. Ich podstawowym zadaniem jest przenoszenie momentu obrotowego z koła pasowego znajdującego się na wale silnika na koło pasowe urządzenia odbiorczego. Jest to możliwe dzięki tarciu, które powstaje między kołem pasowym a paskiem klinowym.
Budowa pasów klinowych
Przekrój paska ma kształt trapezu. Jest to element z założenia rozciągliwy i bardzo wytrzymały. Składa się z warstwy nośnej, tkaninowo-gumowej oraz podatnej. Występuje w dwóch podstawowych wariantach – standardowej i uzębionej.
Szczególnie szerokie zastosowanie mają pierwsze z wymienionych – paski klinowe standardowe. Wykorzystywane są one między innymi, a może przede wszystkim w motoryzacji. Pierwsza ich warstwa odpowiedzialna jest za przenoszenie siły rozciągającej. Warstwę tę wykonuje się najczęściej z nylonowych lub stalowych linek. Warstwa druga z kolei odpowiedzialna jest za tarcie. Jej najważniejsza funkcja to minimalizowanie poślizgu na kole pasowym. Ostatnia, trzecia warstwa (tzw. warstwa kryjąca) chroni pasek przed uszkodzeniami różnego rodzaju. Między innymi ma ona zabezpieczać strukturę paska przed uszkodzeniem mechanicznym, do którego może dojść wskutek zderzenia paska z innymi podzespołami samochodowymi. Do tego typu wypadków dochodzi niestety również wskutek zwyczajnej, w pełni poprawnej eksploatacji. Dzięki trzeciej warstwie paska często wychodzi on cało z takich zdarzeń.
Rodzaje pasów klinowych
Klasyczne pasy płaskie to tylko jeden z rodzajów pasów klinowych. Oprócz nich wyróżnia się m.in. pasy zębate, o czym zresztą już wcześniej wspomniano. Ich wewnętrzna powierzchnia styka się z kołami pasowymi poprzez charakterystyczne zęby. Takie pasy wykorzystywane są wszędzie tam, gdzie poślizg pasa jest absolutnie niedopuszczalny. Co ciekawe, pasy zębate podzielić można na kilka podgrup. Dla przykładu pasy typu Synchronbelt wykorzystywane są w przypadku napędów synchronicznych. Z kolei pasy Synchroforce służą do napędów ciężkich.
Ciekawym rozwiązaniem są pasy wielorowkowe, których powierzchnia wewnętrzna posiada wiele rowków. Odpowiedzialne są one za utrzymanie pasu w takiej samej pozycji przez cały czas. Wyróżnia się też pary wariatorowe o szerokim profilu, które pracują bezproblemowo na kołach o mniejszych średnicach. Stosowane są w przekładniach do płynnej zmiany prędkości obrotowej podczas ruchu maszyny.