Jak dbać o przewody hamulcowe?

Specjaliści wymieniają dwie grupy przewodów hamulcowych – elastyczne i sztywne. Przewody elastyczne znajdują się bezpośrednio przy zaciskach tarcz hamulcowych. Sztywne natomiast, łączą pompę hamulcową z przewodami elastycznymi.

Przewody elastyczne

Zwane także miękkimi przewodami hamulcowymi są znacznie bardziej narażone na pęknięcia niż przewody sztywne ponieważ wykonano je z gumy, dzięki czemu są bardziej giętkie i łatwiej je dopasować – są niestety nieco cieńsze.

Żywotność przewodów elastycznych zależy przede wszystkim od trwałości surowców, z których wykonano podzespół. Na ich trwałość wpływa jednak także styl prowadzenia samochodu przez użytkownika. Krótka żywotność cechuje przewody elastyczne w samochodach sportowych. Duża moc i szybka jazda prowokują częste, gwałtowne hamowanie – co nie sprzyja eksploatacji przewodów miękkich.

Wyższa prędkość to po prostu większe przeciążenia podczas hamowania, przez co przewody miękkie są narażone na szybsze zużycie. Podobnie rzecz się ma w przypadku dużych i ciężkich pojazdów, w których przewody z powodu sporej wagi i wysokich osiągów często podlegają dużym przeciążeniom.

Przewody sztywne

W tym przypadku średni okres wytrzymałości takich podzespołów wynosi 5-8 lat. Wiele zależy także od kierowcy i charakteru samochodu. W modelach Premium przewody sztywne mogą wytrzymać nawet do 15 lat. Specjaliści zalecają jednak wymieniać przewody profilaktycznie, co mniej więcej 10 lat. Uszkodzenia przewodów sztywnych występują zwykle wskutek korozji.

Objawy uszkodzenia przewodów

Wszelkie nieprawidłowości zauważone podczas hamowania mogą być następstwem uszkodzonych przewodów hamulcowych. Przede wszystkim jedna, gdy pedał hamulca stał się podejrzanie miękki – taka sytuacja to sygnał, że czas udać się do warsztatu.

Wymiana przewodów hamulcowych

Samodzielna naprawa przewodów hamulcowych nie jest wskazana. Wszelkie domowe naprawy kończą się zwykle uszkodzeniem podzespołów współpracujących z przewodami hamulcowymi. Niektórzy użytkownicy uznali, że zastosowanie taśmy izolacyjnej lub opasek zagwarantuje właściwe działanie układu hamulcowego – niestety, nie tędy droga, a pozorne oszczędności mogą zakończyć się tragedią.
O wymianie klocków i tarcz hamulcowym nie trudno zapomnieć. Z kolei wymiana płynu i przewodów hamulcowych jest zwykle bagatelizowana. Wedle zaleceń producentów czynności te powinniśmy natomiast wykonywać regularnie co dwa lata.

W przypadku wymiany przewodów warto skorzystać z oferty http://www.nowe-hamulce.pl/przewody,hamulcowe,elastyczne/k,100035/, gdzie znajdziecie przewody hamulcowe pochodzące od cenionych i renomowanych producentów jak m.in. Brembo, Delphi i TRW.

Dodaj komentarz