Obieg cieczy chłodzącej w silniku

Problemy z układem chłodzenia samochodu niekiedy grożą poważnymi uszkodzeniami całego silnika. Aby temu zapobiec warto zatroszczyć się o prawidłowy obieg cieczy chłodzącej. Dlaczego chłodzenie jednostki napędowej jest tak istotne?

O tym, że praca silnika powiązana jest z wydzielaniem ciepła wie każdy kierowca. Jest to zjawisko, które bez wątpienia destrukcyjnie wpływa na poszczególne podzespoły jednostki napędowej, dlatego aby zminimalizować wspomniane skutki oraz obniżyć temperaturę silnika w samochodach zainstalowany jest układ chłodzący, przez który przepływa ciecz. Zadaniem układu chłodzącego jest utrzymywanie zakresu prawidłowych temperatur silnika, czyli chłodzenie go oraz zapobieganie przegrzewaniu. Za temperatury robocze uważa się (w zależności od rodzaju silnika) zakres temperatur z rzędu od 85 do 100 stopni Celsjusza. Zbyt wysokie temperatury jednostki napędowej mogą doprowadzić do nadmiernego rozszerzenia elementów silnika, co może niekiedy zakończyć się nawet popękaniem. Za sterowanie właściwymi temperaturami silnika bezpośrednio odpowiedzialny jest termostat.

Termostat otwiera zawory krótkiego i długiego obiegu zwiększając lub zmniejszając ilości cieczy chłodzącej pomiędzy takimi częściami jak pompa wody (www.motocentrum.pl/pompa-wody,100091,wk), termostat oraz głowica silnika. Tradycyjny termostat reguluje otwarcie zaworów za pośrednictwem elementów reagujących na ciepło oraz sprężyn. W nowszych samochodach montowane są termostaty programowane, które są sterowane elektronicznie. Tu otwarcie zaworów jest reakcją na dane z czujników dostarczających parametry chwilowego obciążenia i temperatury.

A zatem, jak wygląda obieg cieczy chłodzącej w silniku? W momencie uruchomienia jednostki napędowej zawory termostatu ustawiane są w taki sposób, aby ciecz chłodząca krążyła tylko na tzw. „krótkim obiegu”. Dzieje się tak w celu jak najszybszego uzyskania temperatury roboczej silnika. Sama cyrkulacja płynu w obiegu realizowana jest poprzez pompę wody. Płyn kierowany jest do kanałów otaczających cylindry, a w dalszej kolejności do głowicy. Następnie kieruje się do termostatu. W ramach krótkiego obiegu przepływa również poprzez nagrzewnicę wnętrza, gdzie oddaje swoje ciepło. Następnym elementem krótkiego obiegu jest chłodnica oleju. Tu ciepło z oleju przekazywane jest do cieczy chłodzącej. Z kolei w przypadku długiego obiegu ciecz trafia dodatkowo do chłodnicy, gdzie jest schładzana za pośrednictwem powietrza. W momencie, gdy temperatura cieczy chłodzącej nie może zostać schłodzona w sposób naturalny to bezpośrednio przy chłodnicy zamontowany jest wentylatory, który w razie potrzeby uruchamia się.

Elementy układu chłodzenia posiada każdy, solidnie wyposażony sklep z częściami samochodowymi. Do najbardziej awaryjnych elementów wspomnianego układu należy z pewnością termostat – www.motocentrum.pl/termostat,100095,wk. Na szczęście jego wymiana nie należy do najtrudniejszych, a sama część nie jest droga w zakupie. Koszt zakupu nowego termostatu na rynku części zamiennych nie powinna przekroczyć kilkudziesięciu złotych.

Dodaj komentarz