Platforma e-learningowa – narzędzie zarządzania wiedzą

Osoby, które pamiętają jeszcze sytuację z PRL wiedzą, że dostęp do nauki na wysokim poziomie był wtedy bardzo ograniczony. Możliwości dostania się na studia były znacznie mniejsze niż obecnie, a dostęp do fachowych materiałów, by samodzielnie przyswajać wiedzę – był niezmiernie ograniczony. Jeśli więc porównamy trudności minionego ustroju z ogromnymi możliwościami, jakie mamy obecnie, każdy powinien docenić jak fantastyczną sytuację w dziedzinie nauczania dziś mamy. Jakie jednak w praktyce są te możliwości?

Potęga e-learningu

Choć dostępność zajęć stacjonarnych, oferowanych przez różne uczelnie, jest bardzo duża, to ludzie mają znacznie mniej czasu, by móc w nich uczestniczyć. Dlatego też tak bardzo rozwinął się rynek e-learningowy, umożliwiający zainteresowanym osobom zdobywanie wiedzy wtedy, kiedy mają na to czas, a nie jedynie wtedy, kiedy zgodnie z harmonogramem przychodzi czas zajęć. Co ważne, nowoczesne narzędzia e-learningowe pozwalają nie tylko zaoferować bardzo atrakcyjną pod względem wizualnym i technicznym formę kursu, ale też zapewnić coś, co do tej pory charakteryzowało jedynie stacjonarne formy edukacji, czyli interakcję i socjalizowanie się uczestników kursu. Wykorzystywane do tego są sieci społecznościowe, różnego rodzaju spotkania zarówno w wirtualnej, jak i fizycznej rzeczywistości po to, aby jak najbardziej zintegrować daną grupę.

narzędzia e-learningowe

Właściwa jakość materiałów

Bez względu na to, jak wysoką jakość mają zastosowane narzędzia e-learningowe, o przydatności danego kursu świadczy głównie jego treść. To od niej bowiem zależy, czy uczestnikowi będzie przekazana przydatna wiedza, oraz czy informacje zawarte w szkoleniu będą zaprezentowane w zrozumiały sposób. Nawet bowiem jeśli z technicznego punktu widzenia jesteśmy w stanie zapewnić uczestnikom kursu bogato ilustrowane multimediami materiały, to również tak zwana sucha treść musi być odpowiedniej jakości – nie da się tego bowiem skompensować samymi narzędziami. Kluczowe jest zatem współdziałania treści i formy. Od platformy edukacyjnej natomiast oczekuje się, że wszystkie pomysły osoby tworzącej kurs będzie można bez większych problemów zaimplementować.

Jakie narzędzia e-learningowe warto wykorzystać?

Przede wszystkim warto skorzystać z jednej z dostępnych już platform e-learningowych. Oprócz liczenia na dojrzałość tego typu serwisów, co potencjalnie powinno zmniejszyć liczbę ograniczeń, z jakimi się spotkamy, możemy też liczyć na potęgę przyzwyczajeń ze strony uczestników. Bardzo często bowiem są oni przyzwyczajeni do pewnych schematów dostępnych na niektórych platformach, dzięki czemu dużo łatwiej będzie im się poruszać w kolejnym kursie, który opiera się na podobnych zasadach działania. Zawsze oczywiście można uzupełnić ofertę platformy zewnętrznymi narzędziami, by dodatkowo zwiększyć efektywność nauczania. Mówimy tutaj choćby o narzędziach do tworzenia map myśli (mind maps), dzięki którym zarówno uczestnikom kursu, jak i osobom je tworzącym łatwiej jest uporządkować materiał i nie zapomnieć o najmniejszych szczegółach. Zanim jednak zaczniemy tworzyć nasze szkolenie – spróbujmy sami wziąć udział w kilku przykładowych kursach e-learningowych. Zobaczmy – co nam tam przeszkadza, czego nam tam brak, a następnie wykorzystajmy te doświadczenia, gdy to my będziemy autorem kursu.

Dodaj komentarz