Opona samochodowa to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia pojazdu, zaliczających się do sekcji zapewniającej bezpieczeństwo. Dość powiedzieć, że za zły stan ogumienia można narazić się na poważne restrykcje ze strony policji lub dostać odmowę przedłużenia atestu dopuszczającego pojazd do ruchu.
Poniżej prezentujemy krótki i łatwy do przyswojenia przegląd części składowych opony według fachowej nomenklatury. Opony samochodowe składają się z dokładnie ośmiu przestrzeni funkcjonalnych, którymi są:
- Szkielet opony, czyli osnowa
- Stalowe stopki lub drutówki
- Opasanie
- Ściany boczne
- Bark
- Bieżnik
- Lamele
- Żebro opony
Szkielet opony, czyli osnowa
Osnowa jest w oponie podstawowym elementem nośnym, który oprócz wytrzymałości na rozerwanie zapewnia jej utrzymanie stałych wymiarów. Składa się z włókien kordowych nasączonych gumą. Szkielet opony zapewnia elastyczność całej konstrukcji.
Stalowe stopki lub drutówki
Najlepsze opony samochodowe posiadają wzmocnienie obwiedniowe. Składa się ono z wiązek stalowych drutów. Dla wzmocnienia konstrukcji stopki producenci dodają do zestawu wiązki z kevlaru. Splot stalowego pasma pokryty jest gumą dla ścisłego wiązania podczas procesu wulkanizacji.
Opasanie
Opaskę wykonuje się ze specjalnie tkanej maty z drutu stalowego. W oponach samochodowych zapewniają one sztywność i podnoszą trwałość wyrobu. Podobnie jak w przypadku drutówki, tutaj również podczas wykonywania pasów stalowej plecionki dodawane są sznury kevlarowe.
Ściany boczne
Przestrzeń od stopki aż do bieżnika jest pogrubiona. Większa miąższość materiału daje możliwość umieszczenia tłoczeń z ważnymi informacjami o parametrach opony. Oprócz logotypu napisy informują o rozmiarze opony i sezonie, na który przeznaczony jest dany model.
Bark
Miejsce łączenia ściany bocznej z bieżnikiem nazywane jest fachowo barkiem. Producenci oznaczają swoje wyroby specyficznym fazowaniem. Na etapach testów wypracowuje się optymalne nachylenie tej części opony w stosunku do obu przylegających powierzchni. Bark ma decydujące znaczenie podczas ryzykownych skrętów przeciążających oponę.
Bieżnik
Warstwa stykająca się z podłożem, czyli bieżnik, wykonana jest ze stosunkowo miękkiej gumy. Zapewnia przyczepność i amortyzację. Wzór bieżnika zmienia się w zależności od zastosowania opony. Już dawno zauważono, że rowki w masie opony pozwalają na efektywne odprowadzanie wody, co zapobiega tworzeniu się poduszki wodnej pod kołem pojazdu.
Lamele
To dodatkowe, mniejsze nacięcia w podzielonej powierzchni bieżnika. Dzięki nim samochód utrzymuje jeszcze lepszą przyczepność do podłoża. Ponadto, lamele biorą również udział w odprowadzaniu wody.
Żebro opony
Środkowa część każdej opony to jej pięta achillesowa, stąd też niezbędne jest jej dodatkowe wzmocnienie. Taką funkcję pełni właśnie linia środkowa, którą potocznie nazywa się żebrem opony.