Wiele osób planujących zakup samochodu używanego szuka sposobów na weryfikację historii pojazdu – tego czy brał udział w jakichś stłuczkach i czy wskazanie licznika przebiegu kilometrów jest prawidłowe. Sprawa jest prosta jeśli samochód był cały czas serwisowany w ASO – wtedy bez problemu będziemy mieć dostęp do faktur za wykonane usługi, na których będziemy mieć wszelkie informacje. Co jeśli jednak poprzedni właściciel nie serwisował samochodu w ASO, bądź auto przyjechało do nas z zagranicy?
Historia pojazdu po VIN
Nowością w ostatnich latach jeśli chodzi o samochody jest możliwość sprawdzenia historii pojazdów po VIN. VIN to numer pojazdu umieszczony przez producenta – dla każdego samochodu jest on unikalny, służy więc do jego identyfikacji. Do niedawna historię samochodu po numerze VIN można było sprawdzić wyłącznie odpłatnie, korzystając z zewnętrznych serwisów. Dziś, za sprawą strony historiapojazdu.gov.pl będącej inicjatywą Ministerstwa Cyfryzacji, otrzymać możemy bezpłatny raport z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Wprowadzając numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji pojazdu, otrzymamy wspomniany raport. W nim znajdziemy, między innymi, dane techniczne samochodu (pojemność i moc silnika, rodzaj paliwa), terminy i wyniki okresowych badań technicznych, odczyt drogomierza odnośnie przejechanych kilometrów (od 2014 roku), informacje o ważności badania OC, historię rejestracji i współwłaścicieli samochodu, a także dane odnośnie tego, czy pojazd był bądź jest kradziony. O ile dane te nie powinny nigdy być traktowane jako jedyne kryterium zakupu pojazdu, mogą pomóc rozwiać wątpliwości dotyczące wiarygodności danych prezentowanych przez poprzedniego właściciela.
Historia pojazdu z zagranicy
Co jednak jeśli samochód sprowadzany jest z zagranicy i nie mamy żadnych dokumentów potwierdzających deklarowany stan? Wspomniana historia pojazdu po VIN pomoże nam także i tutaj. Informacje zaprezentowane w raporcie w zakładce „Dane zagraniczne” pochodzą z systemów zewnętrznych i zawierają dane z krajów takich jak USA i Kanada, a także z niektórych krajów europejskich – Niemiec, Belgii, Holandii, Norwegii i innych.
Dzięki temu poznamy historię pojazdu z Niemiec, Francji, Włoch czy Holandii. We wspomnianej zakładce widnieją informacje dotyczące, na przykład, kradzieży czy historii wypadkowej pojazdu, ewentualnych rozbieżności drogomierza w kwestii przebytych kilometrów czy problemów z kontrolą techniczną w przeszłości.