Podróże biznesowe w Polsce

Podróże biznesowe to podróże do celu pracy – na spotkanie, konferencję, targi handlowe czy wystawę. Ilość podróży w celach biznesowych stopniowo i równomiernie, choć powoli, wzrasta. Taki sposób podróżowania jest wyspecjalizowany, rentowny a dodatkowo istotnie przyczynia się do rozwoju zarówno miejskiego jak i regionalnego. Wagę biznesowych podróży najlepiej ilustruje fakt, że agencje turystyczne czerpią zyski niemalże o połowę wyższe niż kiedykolwiek wcześniej z tego typu usług. Duża liczba komercyjnych firm wydaje znaczne sumy pieniędzy na różnego rodzaju konferencje czy biznesowy wycieczki, tym samym dając hotelom szanse na rozwój i zarobek. Jednak nie tylko biznesowa turystyka jest głównym źródłem przychodów dla wielu hoteli; jest to pomocne w okresie posezonowym dla turystyki. Polska nieustannie staje się co raz częściej wybieranym krajem jako cel krajowych i zagranicznych podróży biznesowych.
Statystyki pokazują, że ponad trzy czwarte z turystów, którzy przybywają do Polski to turyści biznesowi, natomiast polskie firmy wydają ok 10 miliard złotych na podróże w celach biznesowych. Przychody z krajowej turystyki szacowane są na 15 miliardów złotych rocznie. Instytut Turystyki informuje, iż do Polski przyjeżdża rocznie 16 milionów turystów a liczba ta rośnie z roku na rok ok. 3-5%. Ponad trzy czwarte przybywa z sąsiednich krajów oraz krajów Unii Europejskiej, wyłączając Niemcy, które stanowią większość turystów.
Rocznie, ponad 4 miliony turystów przybywa w sprawach biznesowych, ponad 3 miliony w ramach wypoczynku i rekreacji. Natomiast niespełna 3 miliony turystów przyjeżdża w celu odwiedzenia rodziny czy znajomych. Większość tzw. turystów biznesowych pochodzi z piętnastki starych krajów UE.
Ponad jedna czwarta zagranicznych turystów przyjeżdża w sprawach biznesowych. Jak podaje Instytut Turystyki, ok 2 miliony z nich to Niemcy, a za nimi Ukraińcy, Rosjanie i Białorusini stanowiąc niespełna 1 milion. Poza tym można wyróżnić taki narodowości jak:  Duńczycy – 130 000; Austriacy – 100 000; Brytyjczycy – 100 000; Szwedzi – 85 000; Francuzi – 75 000; Włosi – 60 000. Turyści spoza „starej piętnastki” stanowią liczbę 390 000, natomiast turyści spoza Europy stanowią 150 000 z czego ponad połowa bo 70 000 to mieszkańcy Stanów Zjednoczonych.
Ponad 30% turystów biznesowych reprezentuje interesy firm korporacyjnych a 33,6% to osoby prowadzące własny interes. 8% przybywa do Polski na konferencje a 2,3% uczestniczy w targach i wystawach.
Polskie przychody z turystyki biznesowej oscylują w granicy 1 miliarda USD czyli 31,1% z ogólnych, polskich przychodów z turystyki rocznie.
Instytut turystyki informuje, że targi i wystawy przyciągają blisko 100 000 zagranicznych turystów rocznie. Ostatnie badania dowodzą, że turyści ci pozostają na 4 noce. Dla porównania warto dodać, iż turyści zatrzymujące w Polsce się na noc a będący w zwykłych biznesowych sprawach  pozostają tu przez 2 noce. Jedynie 17,5% wynajmuje zakwaterowanie przy pomocy agencji turystycznych. 92,8% decyduje się na zakwaterowanie w hotelach bądź motelach. 95% turystów odwiedza duże miasta takie jak Warszawa, Łódź, Poznań czy Kraków a regionami najczęściej odwiedzanymi są: Mazowsze, Wielkopolska, Małopolska, Dolny Śląsk i Łódź. 13,4% narzeka na warunki sanitarne, 6.3% narzeka na obsługę, 11% na koszty zakwaterowania, 53.5% narzeka natomiast na ogólne warunki turystyczne – 95.4% przyjeżdża samochodami, 87,2% posiada wyższe wykształcenie.
Jak Polska może przyciągać więcej turystów biznesowych?  Koniecznością są targi które cieszą się dużą popularnością na całym świecie. Polska jednak pozostaje w tyle za takimi potęgami jak: Brazylia, Rosja, Indie czy Chiny. Nie ma innego wyjścia jak konkurować z Niemcami, którzy rocznie organizują 140 różnego rodzaju targów z przeszło ponad 160000 wystawcami, a połowa z nich to zagraniczni biznesmeni. Na razie, nie ma co liczyć na to, że do Polski przyjedzie 10 milionów biznesowych turystów, cel ten może zostać zrealizowany dopiero w następnej dekadzie.  Pozostaje nam żywić nadzieję, że zaplanowany autostrady zostaną ukończone do mistrzostw Euro 2012.
Turystów zagranicznych mogą przyciągać nowe udogodnienia. W planach są nowe hale targowe i wystawowe, a stare są remontowane i przystosowywane do nowych wymogów.  Przykładem potwierdzającym ten proces jest Warszawska Hala Expo XXI oddana do użytku w 2001 roku, zajmująca powierzchnię 10,000 metrów kwadratowych, jest najnowocześniejszym centrum handlu w stolicy.  Rocznie pod jej dachem organizowanych jest 200 imprez, odwiedzana jest przez 700 000 osób.  Kolejną inwestycją jest Centrum handlowo-Kongresowe w Warszawie, pierwszy etap budowy zakończony w 2008 roku, drugi etap w trakcie realizacji. Nowe centrum zostało zaprojektowane zgodnie z ostatnimi standardami bezpieczeństwa, wyposażenia, infrastruktury i komunikacji na miarę światowej klasy tego typu budynków. Dodatkowo zapewnia sporą ilość miejsc parkingowych.

Kategorie biznesowych podróży i imprez
Biznesowa turystyka jest szerokim pojęciem.  Wyróżniamy 15 rodzajów tego typu turystyki z bądź bez zakwaterowania.  Są to:  lokalne i regionalne konferencje i spotkania, międzynarodowe kongresy i konferencje, treningi, wystawy i targi,  wycieczki motywacyjne, imprezy promocyjne, krótkoterminowe pobyty w celu zrealizowania danego celu, wymiany pomiędzy studentami czy kadrą naukową, podróże połączone z wprowadzaniem nowego produktu, dostarczanie dóbr, wizyty wojskowe i militarne, charytatywne wizyty z organizacji pozarządowych, wizyty dyplomatyczne,  indywidualne wycieczki biznesowe,  codzienne dojazdy do miejsca pracy.
Jak informuje WTO czyli Światowa Organizacja Handlu podróże biznesowe są trzecie spośród najbardziej popularnych form podróżowania, zaraz po odwiedzaniu bliskich i znajomych oraz po wycieczkach rekreacyjnych.
Unia Europejska wyróżnia inne podróże klasyfikując ze względu na czas trwania takowej.  Podróże krótsze niż 12 kolejnych miesięcy są następnie podzielone ze względu na cel. Może to być: udział w konferencjach, kongresach, spotkaniach, seminariach albo targach. Podróże dłuższe niż 12 miesięcy bądź wiążą się z dojeżdżaniem do miejsca pracy nie są zaliczane do podróży biznesowych.

Więcej na – hotelarstwo horeca.

Dodaj komentarz