Objawy uszkodzonych amortyzatorów i ich wpływ na jazdę

Układ zawieszenia jest jednym z najważniejszych układów w każdym samochodzie. To dzięki niemu auto utrzymuje ciągły kontakt z nawierzchnią. W skład zawieszenia wchodzi wiele elementów – jednym z nich są amortyzatory, odpowiadające za tłumienie drgań powstałych w trakcie jazdy. Amortyzatory montowane we współczesnych samochodach różnią się od tych, które wykorzystywane były w nieco starszych modelach. Pojazdy sprzed kilku lat wyposażone były w amortyzatory jednostronnego działania, tzw. „jednorurowe”. Ich zadaniem jest amortyzacja drgań powstałych tylko przy odciążeniu samochodu natomiast energię powstałą przy dociążeniu pojazdu (np. podczas najechania na przeszkodę) pochłaniają sprężyny oraz wahacze. Amortyzatory znane z dzisiejszych samochodów pracują zarówno podczas dociążania jak i odciążania auta. W związku z tym w znacznym stopniu wypływają one na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

O żywotności amortyzatorów decyduje zarówno czas ich użytkowania, jak i warunki drogowe w jakich muszą pracować. Do najczęstszych objaw zwiastujących uszkodzenie amortyzatorów należą:

  • wyciek oleju,
  • wytarta warstwa chromowa tłoczyska,
  • zużyty odbój,
  • zużyte tuleje gumowe,
  • uszkodzone tłoczysko.


Jaki wpływ na jazdę mają uszkodzone amortyzatory?

Przede wszystkim, w znacznym stopniu obniżają komfort podróżowania. Dodatkowo, nieprawidłowo działające amortyzatory mają również negatywny wpływ na bezpieczeństwo kierowcy oraz współpasażerów. Droga hamowania jest wydłużona, samochód zachowuje się niestabilnie i łatwo jest stracić nad nim kontrolę, szczególnie na mokrej nawierzchni. Uszkodzone amortyzatory nie mają takiej sztywności, jak w przypadku sprawnych części, w związku z czym nadwozie samochodu na nierównościach nadmiernie podskakuje i opada, co przyczynia się do oślepiania kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka.

Pierwsze objawy awarii amortyzatorów pojawiają się zazwyczaj po przejechaniu 70 – 80 tysięcy kilometrów. W każdej chwili możemy przeprowadzić prosty test ich sprawności. Wystarczy energicznie nacisnąć i puścić nadwozie przy każdym z kół, jeżeli zawieszenie działa prawidłowo samochód od razu wróci do pozycji wyjściowej.

Odradza się kupno regenerowanych amortyzatorów, pochodzących od mało znanych producentów, ze względu na ich krótką żywotność skutkującą koniecznością kolejnej wymiany.

Tekst opracowano we współpracy z: http://www.autoamortyzatory.pl/amortyzatory-kyb/m,85,100121/

 

Dodaj komentarz