Szukasz agencji SEO lub freelancera który zajmie się pozycjonowaniem strony internetowej? Jeżeli tak to pewnie zastanawiasz się ile to Cię będzie kosztowało i czy się ta inwestycja zwróci? Poniższy artykuł wyjaśni Ci trochę więcej odnośnie kosztów związanych z pozycjonowaniem stron internetowych.
Czym jest pozycjonowanie strony internetowej?
W marketingu internetowym pozycjonowanie stron internetowych, czyli SEO (ang. Search Engine Optimization) obejmuje szereg złożonych działań, mających na celu osiągnięcie najwyższych pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google na konkretne frazy kluczowe.

Obecnie Internet jest najważniejszym źródłem do wyszukiwania i znajdowania wszelkiego rodzaju informacji. Badania dowodzą, że ponad 90% użytkowników korzysta z tego medium, aby znaleźć w sieci konkretne produkty czy też usługi. Dla osób prowadzących własny biznes, samo posiadanie strony nie wystarczy. Trzeba jeszcze zająć się jej promocją i sprawić, by zajmowała wysoką pozycję w wynikach wyszukiwarek, ponieważ to daje im ogromną przewagę nad konkurencją. Tylko skuteczne pozycjonowanie pomoże osiągnąć zamierzone cele biznesowe.
Czynniki, które mają wpływ na cenę usługi związanej z pozycjonowaniem strony WWW:
- liczba podstron,
- typ witryny,
- konkurencyjność słów kluczowych,
- system, na jakim postawiona jest strona,
- czy agencja korzysta ze specjalistycznych narzędzi.
Czy SEO może być tanie?
Z usługą pozycjonowania strony WWW jest podobnie jak z tworzeniem witryn. Jeśli opłata za stworzenie strony internetowej jest bardzo niska, może to być dla klienta sygnałem, że strona nie zostanie wykonana na wysokim poziomie. Zwykle proste strony WWW z niewielką liczbą podstron, stworzone na gotowym szablonie kosztują niewiele. Wiąże się to z faktem, że taka witryna nie jest unikalna, tzn. podobną szatę graficzną może mieć np. konkurencja. W przypadku pozycjonowania SEO zbyt niska cena za usługę może przynieść odmienne skutki, tzn. efekty mogą być odczuwalne bardzo późno, o ile w ogóle uda się je osiągnąć.
Zatrudnienie agencji marketingowej czy freelancera?
Agencje SEO zatrudniają ekspertów w konkretnej dziedzinie, dlatego klient ma pewność, że usługa zostanie wykonana na najwyższym poziomie – grafik zajmie się projektem, programista zajmie się kodowaniem witryny, a pozycjoner zrobi wszystko, by strona WWW zajęła jak najwyższą pozycję w rankingu wyszukiwarek. Agencja SEO zapewnia najlepszą obsługę, ale wiąże się także z większym kosztem za konkretne usługi. Agencje obsługują zarówno duże firmy i korporacje, jak i pojedynczych klientów. Freelancer z kolei jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie dysponują zbyt dużym budżetem, a ich witryna nie wymaga skomplikowanych czynności programistycznych, marketingowych itp.
Mówiąc o koszcie związanym z pozycjonowaniem strony, trzeba uwzględnić także to, w jaki sposób agencje rozliczają się z klientami. Opcji jest wiele, ale najczęściej jest to jedna stała opłata uiszczana każdego miesiąca. Za co płaci klient? Za konkretne, stałe usługi związane z pozycjonowaniem, np. za bieżące monitorowanie witryny, przygotowywanie raportów itp. Istnieje jeszcze model rozliczania za efekty, czyli agencja otrzymuje wynagrodzenie w zależności od uzyskiwanych efektów.