pasek klinowy

Pasek klinowy w maszynach – rodzaje i jak go wymienić

Z historii techniki wiadomo, że pasek był pierwszym i przez długi czas jedynym sposobem na przenoszenie napędu. Paski klinowe w elastyczny, łagodny i cichy sposób do dzisiaj pozwalają napędzać mechanizmy wielu maszyn. Niestety, są to części dość często podlegające wymianie. Jak zatem przygotować się do wymiany, a wcześniej do zakupu tego elementu?

Czynności niezbędne przed wizytą w sklepie

Najlepiej na samym początku zdemontować pasek klinowy, żeby łatwiej i sprawniej wykonać wszystkie nieskomplikowane czynności. Pasek klinowy ma widoczne numery, a pełen zestaw znaków pozwoli na dobranie nowego paska o takich samych parametrach jak te dotyczące starego egzemplarza. Jeśli sygnatura paska klinowego została zatarta, należy dokonać wnikliwego badania wymiarów. Istotne dla właściwego doboru jest podanie szerokości grzbietu i długość paska. Długość elementu zdejmuje się po zewnętrznej płaszczyźnie. Tej samej, na której widnieją napisy. Najlepszym sposobem na zdjęcie wymiaru w sposób jak najdokładniejszy jest użycie do pomiaru miary, jakiej używają krawcy. Przyrząd jest elastyczny i pozwala na owinięcie paska tak, aby pomiar był jak najdokładniejszy. Jeśli nie ma do dyspozycji miary krawieckiej można to zrobić zwykłym nienaciągającym się sznurkiem i przenieść pomiar na miarę sztywną. Inną równie skuteczną opcją jest odnalezienie paska klinowego w spisie katalogowym.

części JCB

Segmentacja pasków klinowych

Warto zauważyć, że paski klinowe znacząco różnią się dziś między sobą. Poszczególne typy znajdują zastosowanie w zależności od rodzaju maszyny. Wyróżniamy następujące paski:

  • gładkie ze ściętymi bokami – dają mały poślizg i pozwalają na przenoszenie znacznej siły roboczej, przez co doskonale spisują się w urządzeniach przemysłowych
  • zębate paski klinowe – z uzębieniem zewnętrznym lub wewnętrznym. Uzębienie stosuje się dla zwiększenia elastyczności i zmniejszenia tarcia w miejscu, gdzie działają największe siły ściskające
  • zespolone – składają się z wielu pasków klinowych połączonych taśmą elastyczną
  • normalnoprofilowe – powszechnie stosowane w takich urządzeniach, jak sprężarki, pompy czy tokarki, gdzie rozmiary elementów roboczych przewyższają średnie normy
  • pasy wieloklinowe – łączą w sobie przymioty pasów płaskich i klinowych. Służą do przenoszenia napędu w maszynach budowlanych, potrzebujących dużych wartości siły i prędkości obrotowych.

Dodaj komentarz