Jaką agencję reklamową wybrać

Jaką agencję reklamową wybrać?

Jaką agencję reklamową wybrać? Pytanie to nieodłącznie towarzyszy przedsiębiorcom, chcącym korzystać z jej usług. Nic w tym dziwnego: od tego wyboru w dużej mierze zależeć będzie przecież sukces lub porażka jego firmy. Jakimi więc kryteriami kierować się przy wyborze odpowiedniej agencji? I na co zwrócić uwagę? Na te pytania odpowiemy sobie w poniższym artykule.

Z tego artykułu dowiesz się o:

  • Liczbie agencji reklamowych na polskim rynku
  • Wysokich i niskich standardach agencji reklamowych
  • Jak sprawdzić agencję reklamową?
  • Strona internetowa agencji reklamowej – jej wizytówka
  • Na co zwrócić uwagę podczas kontaktu z agencją reklamową?
  • O czym rozmawiać z agencją reklamową?
  • Czy warto bazować na wiedzy agencji reklamowej?
  • Oferowane usługi agencji reklamowej

Duża liczba agencji reklamowych na polskim rynku

Obsługą marketingową firm zajmuje się na polskim rynku mnóstwo, przeróżnych agencji reklamowych, marketingowych i kreatywnych. Oferowany przez nie outsourcing obejmuje także najróżniejsze usługi: począwszy od tworzenia różnego rodzaju kampanii reklamowych, poprzez prowadzenie mediów społecznościowych, na tworzeniu stron www – kończąc.

Wysokie i niskie standardy agencji reklamowych

Wiele z nich reprezentuje bardzo wysokie standardy, ale w niektórych przypadkach zdarzają się także rozczarowania. Zawód nie musi tyczyć się tylko i wyłącznie źle wykonanego zadania. Co gorsze zdarzają się przypadki, w których agencje realizują tylko wstępny projekt, a po wpłaceniu przez klienta zaliczki – kontakt się urywa, albo staje się mocno utrudniony.

Mało tego: można spotkać się ze zjawiskiem umieszczania przez agencję reklamową w portfolio nie swoich projektów. Jest to skrajny przypadek, jego częstszym odpowiednikiem jest wyolbrzymianie własnych zasług, na przykład w postaci szumnego nazwania niewielkich prac na stronie internetowej – rebrandingiem.

Jak sprawdzić agencję reklamową?

Dobrze jest więc z odpowiednim wyprzedzeniem sprawdzić prawdomówność i wiarygodność danej agencji reklamowej. Można to zrobić przeprowadzając research. Sprowadzi się on do poszukania opinii o danej agencji na przykład na portalach specjalistycznych, albo bezpośrednio w wyszukiwarce Google.

Weryfikacja, czy dany projekt faktycznie został zlecony agencji wymagać będzie czasem nawet kontaktu z rzekomym zleceniodawcą. Warto także zapytać, jak wspomina on współpracę z interesującą nas agencją i czy w ostatecznym rozrachunku jest z niej zadowolony.

Strona internetowa agencji reklamowej – jej wizytówka

Pierwszym kontaktem z potencjalnie interesującą nas agencją reklamową jest, rzecz jasna, obejrzenie jej strony internetowej. Jest to poniekąd jej wizytówka. Co oczywiste najlepiej zareagujemy na czytelną, przejrzystą i zrozumiałą stronę, w dodatku z dobrą nawigacją, niż na tą, niejasną i nieklarowną.

Warto zwrócić tu uwagę na takie elementy jak wspomniane już portfolio, dotychczasowi zleceniodawcy, czy choćby baza wiedzy. Opłaca także dowiedzieć się, czy firma pochwalić się może dobrymi referencjami i odbytymi case study. Można dzięki temu nabyć wstępną wiedzę na temat specyfiki danej agencji. Warto ją później zweryfikować podczas bezpośredniej rozmowy.

Źródło Pixabay

Na co zwrócić uwagę podczas kontaktu z agencją reklamową?

Potem z reguły następuje faza w której kontaktujemy się z agencją reklamową. Możemy teraz zweryfikować naszą, dopiero co zdobytą o niej wiedzę. Przede wszystkim interesować nas będzie kilka podpunktów:

  • Doświadczenie agencji reklamowej: to, jak długo działa na rynku – a co za tym idzie jej wiarygodność
  • Doświadczenie w konkretnej, interesującej nas branży
  • Jakość kontaktu z przedstawicielem agencji
  • I w końcu zakres oferowanych usług – czy agencja reklamowa spełni nasze potrzeby

Będziemy się więc czuli pewnie decydując się na współpracę z firmą, która jest pewna i sprawdzona. Dlatego dla samego choćby spokoju ducha zawsze warto zapytać o pozytywne referencje.

O czym rozmawiać z agencją reklamową?

Warto też zwrócić uwagę na fakt, czy agencja reklamowa potrafi nas słuchać. Wsłuchanie się w to, co mówimy i dogłębne zrozumienie tego, co kryje się między wierszami – sprawi, że dany projekt będzie miał możliwość dobrej realizacji.

Z drugiej strony jeśli agencja, bez dłuższej rozmowy i zadawania pytań, pobieżnie przyjmie od nas brief, a potem zacznie przysyłać nie dopasowane do nas propozycje – to znak, że może powinniśmy poszukać innej.

Pracownicy agencji powinni ocenić nasze pomysły i doradzić odpowiednie, indywidualnie dobrane do nas działania, tak, aby nasze cele biznesowe miały możliwość się spełnić.

Warto bazować na sprawdzonej wiedzy agencji reklamowej

Jeżeli już zweryfikujemy, że dana agencja spełnia nasze oczekiwania, to warto prowadzić z nią ciągły dialog. Tym samym nabywamy wiedzę, o prowadzonych przez nią działaniach i zwiększamy tym samym szansę na ich sukces.

Dobra agencja powinna pokazać klientowi na czym polegać będzie ich współpraca, ile powinna potrwać i wskaże jakie możliwości z niej wynikną. Warto zwrócić też uwagę na to, jaką koncepcję agencja reklamowa dla nas przewiduje i czy będzie ona w stanie – w maksymalnie krótkim czasie – wprowadzić ją w życie i zrealizować nasze cele biznesowe.

Oferowane usługi agencji reklamowej

Najlepsza agencja reklamowa, to taka, która przejmuje od nas na swoje barki pełną odpowiedzialność za powierzony jej odcinek pracy. Im jest on większy, tym więcej możemy zyskać. Sprowadza się to często do faktu, że najlepsza agencja reklamowa świadczy po prostu kompleksowe usługi. Łączy tym samym działania w Internecie z innymi płaszczyznami. Z kompleksowego podejścia do świadczenia usług warto skorzystać w przypadku, kiedy chcemy, by prowadzona przez nas działalność miała możliwie duży zasięg.

Podsumowanie

Na koniec warto zwrócić także uwagę na bardziej prozaiczne, ale i tak niezwykle ważne aspekty wyboru agencji reklamowej. Warto więc wybrać tą, gdzie – już podczas rozmowy – odbierzemy wrażenie, że „nadajemy z nią na tych samych falach.” „Chemia” między zleceniodawcą, a agencją reklamową ma duże znaczenie. Z jej pracownikami spędzimy przecież dużo czasu.

Dodaj komentarz